Tør du lave ’forstyrrende’ virksomhedsopslag på Facebook?

  1. Home
  2. /
  3. Tips
  4. /
  5. Tør du lave ’forstyrrende’ virksomhedsopslag på Facebook?
Disruption posts

Tør du lave ’forstyrrende’ virksomhedsopslag på Facebook?

Posted in : Tips on by : Kasper

Formålet med at have en virksomhedsprofil på Facebook er at blive eksponeret. Sådan forholder det sig næsten uanset hvilken type virksomhed, du markedsfører. Derfor er det vigtigt, at dine opslag ikke bare ’falder ind i mængden’ – men hvordan skiller du dig ud af mængden på et medie, der har flere millioner danske aktører alene?

Lav ’disruption posts’ – hvis du tør

Du kender det sikkert: Du har fem minutters ventetid, så du scanner hurtigt dit newsfeed på Facebook for noget interessant. Men kan du huske sidst, der var et opslag, du simpelthen ikke kunne lade være med at interagere med?

I så fald var det sikkert et ’disruption post’. Disruption posts har til formål at lave en forstyrrelse i målgruppens hverdag. Det handler om at overraske, og måske ligefrem forarge målgruppen, så du er sikker på, at du får deres kostbare opmærksomhed – om ikke andet bare for et minut eller to.

TIP: Research viser, at det bedste tidspunkt at poste stof på Facebook er tirsdag kl. 10:00. Og så må du for guds skyld ikke blive for selvfed: http://bit.ly/1NasMYz

Hvis du er som de andre, bliver du ikke set

Hvert øjeblik publiceres uanede mængder content på Facebook, så hvis du vil optimere dine chancer for at blive set, må du turde at skille dig ud.

At vove er at miste fodfæstet for en stund, ikke at vove er at miste sig selv”. Sådan skrev Søren Kierkegaard i sin tid. Hvem havde troet, at citatet kunne have værdi i forhold til markedsføring på Facebook mere end 150 år efter?

Om ikke andet handler disruption posts lige netop om at bevæge sig på usikker grund et øjeblik, for hvis du aldrig gør det, bliver din virksomhedsprofil ikke set – og hvad er da meningen med at være til stede på Facebook?

Find den gyldne mellemvej

Som det er med al markedsføring, kan disruption posts selvfølgelig også ’back fire’. Det handler om at finde de magiske punkter, hvor du på én og samme tid underholder og stimulerer din målgruppe, samtidig med at du stikker halvkontroversielt til nogle.

Eksempel: Her er en restauratør, der har taget disruption posts til helt nye højder – og det virker jo! Link: http://bzfd.it/1k9IDuK

Det er dog aldrig nogen god idé at lave opslag, der støder flere end det stimulerer bare for at gøre det. Det skal ’give mening’ – hvis det giver mening?

Krydr med bacon

Et eksempel på et disruption post kunne være, at en større møbelvirksomhed pludseligt laver et spøjst opslag om bacon. Danskerne elsker bacon, og alene det faktum at en ”seriøs” virksomhed laver et opslag om noget så dansk-dansk som bacon, vil vække en ’hvad fanden?’-følelse hos målgruppen.

Når først du har vækket målgruppens opmærksomhed, skal de nok læse baconopslaget til ende, uanset hvor åndssvagt det end måtte være – og der er god sandsynlighed for, at mange modtagere føler sig draget til at interagere på opslaget alene fordi, du fik deres svært opnåelige opmærksomhed.

Hvor intet vover, intet vinder!

Skriv et svar